Thomas Mau (1978) tegnede meget som barn. Så meget, at han et tidspunkt fik forbud mod det.
Det var i det mørke Jylland i 80’erne. Så Mau tegnede ikke i mange år efter det.
For 2-3 år siden kunne Thomas Mau mærke, at der var noget, der bevægede sig inden i ham. Og på en kedelig togtur hørte Mau et interview med Tal R, hvor intervieweren spurgte ham, hvorfor hans malerier lignede en skør fritidsklub, hvortil Tal R svarede, at han fandt sin gamle skydelyd, når han malede. Det gav mening for Mau, fordi det var dét, det handlede om.
Mau kom til at tænke tilbage på kristendomstimerne fra folkeskolen, hvor de hørte historier fra Det Nye Testamente, men skulle tegne det, de fik fortalt. Midt i korsfæstelsen af Jesus kunne der så pludselig komme et krigsfly ind fra siden, da det var det, han og hans ven havde leget dagen forinden.
Og dét er skydelyden.
For Mau at finde frem til at skabe sin egen verden og lege i den. Så det begyndte han på.
Thomas Mau lavede nogle værker, deltog i Delphian Open Call og vandt sammen med nogle andre. Han har malet siden – i 2021 var han med i et par gruppeudstillinger her hos os, og 2022 åbnede han med et brag af en solo side om side med keramiker Natalia Arbelaez.
