Fernisering: lørdag d. 5. oktober kl. 11 – 14.
I oktober måned kan du opleve en soloudstilling med Noe Kuremoto samt en blandet udstilling med galleriets kunstnere.
Fernisering: lørdag d. 5. oktober kl. 11 – 14.
I oktober måned kan du opleve en soloudstilling med Noe Kuremoto samt en blandet udstilling med galleriets kunstnere.
Noe Kuremoto
”Killing Your Own Soul” er titlen på soloudstillingen med japanske Noe Kuremoto, som har udstillet sine keramiske værker et par gange på gruppeudstillinger i galleriet det seneste år.
Noe Kuremoto blev født i Osaka, Japan, dimitterede i Fine Art fra Central Saint Martins College of Art i London og arbejder i dag i London og Litauen. Den keramiske kunstner har en kolossal skabertrang og har derfor udforsket og udarbejdet flere forskellige udtryk, der alle er lavet i hånden og ved brug af simpelt værktøj.
Kunstneren er særdeles optaget af at fortolke ”Haniwa”– en ældgammel, traditionel lerfigur der blev begravet med de døde under Kofun-perioden i Japan i troen på, at Haniwa ville beskytte sjælen i efterlivet. Noes håb er, at hendes skulpturelle fortolkning af Haniwa vil beskytte vores sjæl i dette liv.
På udstillingen ”Killing Your Own Soul” kan du opleve Noes ”Haniwa Warriors” i sort terracotta samt hendes Komainu-skulpturer i hvidt stentøj. Komainu – som oftest er oversat til “løvehunde” – er navnet på de oprindelige dyrestatuer, der findes ved shinto-helligdomme og buddhistiske templer, hvor de er sat til at vogte og skræmme ondskab på flugt og beskytte guder.
Læs vores korte Q&A med Noe Kuremoto, hvor hun åbent fortæller, om betydningen af ”Killing Your Own Soul”, og hvorfor hun følte, at hun selv var ved at slå sin sjæl ihjel – læs Q&A nederst.
Mens Noes skulpturer indtager gulvet, vil galleriets vægge blive består af en flot blandet udstilling af nogle af galleriets dygtige kunstnere.
Q & A med Noe Kuremoto.
Q: Hvorfor hedder udstillingen ”Killing Your Own Soul”?
A: Det er et godt spørgsmål.
Denne samling [Haniwa-samlingen] er utrolig personlig for mig. Faktisk blev den skabt ud af min egen erfaring med at “dræbe min egen sjæl”. I årevis var jeg bange for at træde ind i rollen som kunstner, for at udtrykke mit autentiske perspektiv på verden. Jeg klyngede mig til sikkerheden og komforten i mit daglige arbejde, selvom jeg inderst inde vidste, at det kvalte min sjæl.
I årevis var jeg bange for at blive kunstner. Bange for at give udtryk for mit ærlige syn på verden. Bange for at ofre trygheden og komforten ved mit daglige arbejde. Bange for at indrømme, at det dræbte min sjæl. Bange for konfrontation. Så jeg forblev velvillig – for at undgå den, for enhver pris. Jeg gjorde dette længe nok til, at jeg ikke længere kunne høre min egen stemme – stemmen, der sagde, at det jeg virkelig ville, var at lave kunst.
Jeg forblev stille, så ingen kunne vide, at jeg svigtede mit sande kald. Det blev min dybe, mørke hemmelighed. Jeg var for bange til at miste den faste månedsløn. Jeg sagde til mig selv: ”Du har et realkreditlån, en familie”. Det var en legitim undskyldning og socialt acceptabelt. Men min sjæl blev svagere og svagere, jo mere jeg ikke krævede det bedste af mig selv. Jeg blev mit værste jeg.
Hvem kunne dræbe min egen sjæl? Det var sådan, jeg begyndte at lave min Haniwa. Jeg vil gerne dele dem med dig. Især dig, der er klar til at tage din største udfordring. Én du har længtes efter i dit hjerte, længere end du tør indrømme.
Stå frem, lad vores sjæle blive forenet, blive stærkere af at tage dette vigtige sande skridt sammen. Al min styrke til dig. Jeg bukker for dig.
Q2: Du har lavet mange versioner af Haniwa. Hvorfor fascinationen af Haniwa – hvad betyder den for dig som kunstner og personligt?
A: Haniwa er traditionelle lerfigurer, der blev begravet sammen med de døde under Japans Kofun-periode, med den tro, at de ville beskytte de afdødes sjæle i efterlivet. For mig er mit håb, at disse moderne Haniwa-figurer vil beskytte vores sjæle i denne verden.
Da jeg voksede op i Osaka, var jeg konstant omgivet af Kofun (megalitgrave), som mine brødre og jeg forvandlede til vores legeplads. Vi kørte på skateboard omkring disse monumentale, gamle grave, og så ofte arkæologer omhyggeligt grave Haniwa-krigere op fra jorden. Nogle af disse Kofun indeholdt tusindvis af Haniwa-figurer, hvilket skabte et surrealistisk landskab, der satte gang i min fantasi og passion fra en ung alder.
I oktober er jeg begejstret for at fremvise en hær af Haniwa-krigere i Danmark. Kofun-periodens rige kulturarv har altid inspireret mig til at udstille Haniwa i grupper, helst ikke individuelt. Der er noget tidløst over deres kollektive tilstedeværelse, som om de danner en stille, men kraftfuld vagt over vores sjæle og bevarer historien gennem deres tavse styrke.
Hver Haniwa, jeg skaber, har sin egen historie. For eksempel, når jeg laver en bueskyttekriger, vil jeg inkorporere elementer, der fremkalder essensen af en bueskytte – uanset om det er rustningen, hjelmen eller et abstrakt våben. Min søn er fascineret af samurai-kulturen, så at se dokumentarfilm eller besøge British Museum sammen med ham giver ofte næring til min inspiration. Jeg tænker på hver Haniwa som en vogter af det fulde potentiale af menneskelige sjæle, og deres beskyttelse betyder noget forskelligt for hver enkelt af os.
Der er ingen enkelt kriger, der kan beskytte alle 8 milliarder sjæle på jorden, men mit mål er at skabe så mange Haniwa, som jeg kan, selvom det er umuligt at nå det antal. Det symboliserer ideen om, at hver sjæl fortjener beskyttelse, og det store antal figurer repræsenterer den universelle omsorg for ethvert levende væsen.
Q3: Tror du, at du nogensinde bliver færdig med Haniwa?
A: Absolut ikke! Medmindre det lykkes mig at skabe 8 milliarder af dem – en for hver sjæl på denne planet. For mig føles rejsen med at skabe Haniwa uendelig, fordi hver figur repræsenterer beskyttelsen af en sjæl, og så længe der er mennesker, vil der altid være flere sjæle at vogte. Hver ny Haniwa, jeg laver, bringer noget frisk, en anden historie, et nyt formål. Så på en måde tror jeg aldrig, at jeg virkelig bliver færdig med dem. Projektet udvikler sig, som livet gør.
Q 4: Når du laver skulpturerne, er hver detalje så planlagt, før du overhovedet rører ved leret, eller lader du processen guide dig?
A: Jeg begynder altid med utallige skitser. Mit studie er fyldt med dem, blandet med mine børns kruseduller – det er noget af et kreative rum! Men når det kommer til at arbejde med ler, ser jeg det som en forlængelse af min tegning, nærmest som at tegne i luften. Jeg starter typisk med en vision, der er tæt på mine 2D-skitser, men når jeg begynder at forme leret, får værket ofte sit eget liv. Jeg tillader mig selv at gå med strømmen og omfavne de uventede vendinger. Selvom der altid er en indledende plan, er det endelige resultat ofte noget, der udvikler sig, efterhånden som jeg bygger det op – en blanding af intention og spontanitet.
Noe Kuremoto siger, at hendes Haniwa Warriors er:
For you who feel your job kills your soul.
For you who once had a dream that has become dusty over the years.
For you who use your mortgage, your family, your children as your excuse to stay where you are – even though you have so much more to offer.
For you who hear the clock ticking.
For you who do work that makes you ashamed, but the money keeps your head down, your mouth and eyes closed.
For you who are dying for Friday.
For you who grow more bitter every day.
For you who snap over the smallest thing.
For you who do not want to sacrifice your comfortable life.
For you who smile, nod, agree to avoid confrontation.
For you who have a goal in life but are too afraid to voice it out loud (so long as you do not voice it, no one will know you are failing at it).
For you who want to study something new yet never act.
For you who want to quit your job yet never do anything about it.
For you who know you need to move on, who know that means you will need to leave friends behind. It’s too much, too unknown, and so you stay still.
For you who are afraid to be poor.
For you who can’t stop scrolling through old friend’s successes on social media.
For you who stay where your soul feels weak.
For you who can’t help but to compare yourself with people whose lives have nothing to do with yours.
For you who feel like a slave to the world, powerless and hopeless.
For you who want to take on a challenge but can’t get your act together.
For you who are ready to demand the absolute best from yourself and work towards it.
For you who are no longer willing to sell your soul.
We unite. We stand up. We make our spirits stronger together.
All my strength to you. I salute you.
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 85 - 2024, sort terracotta, edition 4 af 8, h. 54 cm, b. 39 cm, d. 10 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 92 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 50 cm, b. 34 cm, d. 9 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 76 - 2024, sort terracotta, h. 52 cm, b. 33 cm, 9 cm
Noe Kuremoto, Haniwa warrior 71 - 2024, sort terracotta, h. 42 cm, b. 37 cm, d. 16cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 106 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 53 cm, b. 23 cm, d. 8cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 117 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 47 cm, b. 34 cm, d. 12 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 105 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 53 cm, b. 22 cm, d. 11 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 107 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, 63x37x13cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 111 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 62 cm, b. 23 cm, d. 10 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 120 - 2024, sort terracotta, edition 1 af 8, h. 48 cm, b. 33 cm, d. 15 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 59 - 2024, stentøj, edition 2 af 8, h. 57 cm, b. 39 cm, d. 12cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 39 - 2024, stentøj, edition 4 af 8, h. 44 cm, b. 23 cm, d. 8cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 37 - 2024, stentøj, edition 3 af 8, h. 46 cm, b. 23 cm, d. 9cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 53 - 2024, stentøj, edition 2 af 8, h. 50 cm, b. 24 cm, d. 9 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 55 - 2024, stentøj, edition 4 af 8, h. 50 cm, b. 32 cm, d. 13 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 51 - 2024, stentøj, edition 4 af 8, h. 38 cm, b. 36 cm, d. 9c m
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 113 - 2024, stentøj, edition 1 af 8, h. 58 cm, b. 24 cm, d.13 cm
Noe Kuremoto, Haniwa Warrior 114 - 2024, stentøj, edition 1 af 8, h. 49 cm, b. 34 cm, d. 11 cm