Galerie Wolfsen

Mingo (1968) er fotokunstner og den eneste af slagsen hos os, og det siger noget om hans værker.

Vi kan sige meget mere om hans uovertrufne æstetik og dragende kompositioner, og om hvor vildt det er, at alt i Mingos værker er til stede, mens fotoet tages – akvarierne i naturen og ballonerne i træet.

Efterbehandlingen består kun i beskæring og farveredigering.

Anders Agger, der har lavet bogen Kærlighed sammen med Mingo, har skrevet følgende om ham – og vi stemmer i:

Mingo Nørager har gået… rundt i Herning i det midterste af Danmark.
og i resten af verden.

For at samle ind til det han langsomt åbner for i de her år:
Fotokunst, der er helt uomgængeligt – og som følger og udfordrer dig hele vejen rundt i galleriet.

Det er flerlags-historier og komplicerede iscenesættelser og alligevel helt enkelt.
Universelt – og alligevel helt tæt på.

Når jeg ser hans billeder, ved jeg instinktivt, at det er ham.
Jeg kan genkende det iagttagende og undrende.

Værker

Mingo, No - 2021, fotografi, edition: 6, 102x78 cm i ramme

Mingo, No - 2017, fotografi, edition: 6, 102x78 cm i ramme

Mingo, Love and Peace 2016, fotografi, edition: 10, 34x43 cm i ramme

Mingo, Love and Peace - 2016, fotografi, edition: 10, 34x43 cm i ramme

Mingo, Low Tide - 2019, fotografi, edition: 10, 34x43 cm i ramme

Mingo, Do You Really Want to Know - 2020, fotografi, edition: 6, 82x105 cm i ramme

Se flere værker

Mingo, Low Tide - 2019, fotografi, edition: 10, 43x34 cm i ramme

Mingo – Evolution 2014, fotografi, edition: 10, 43x34 cm i ramme

Mingo, Wedding - 2012, fotografi, edition: 6, 124x105 cm i ramme

Mingo, Fragile - 2006, fotografi, edition: 6, 82x105 cm i ramme

Mingo, Girl/Woman - 2006, fotografi, edition: 6, 100x77 cm i ramme

Mingo, Fragile - 2010, fotografi, edition: 10, 35x43 cm i ramme

Mingo, Fragile - 2010, fotografi, edition: 10, 35x43 cm i ramme

"At han altid tvinger mig helt ud til kanten - og tit efterlader mig med et:
Hvorfor?
Hvorfor ligger hun inde i det der akvarium oplyst af måneskin en september nat?"

— Anders Agger

Jeg kan genkende det kreative og venstrehåndede i fotokunsten – for det er han, Mingo Nørager.
Venstrehåndet.
Og dem vil man altid helst være på hold med.
De skaber altid det overraskende.

Mingo Nørager er tokamret.
Jeg tør godt sige, at jeg kender ham – men der er en side i ham, som jeg aldrig spørger ind til.
Eller ville få svar på, hvis jeg fik spurgt.

"Så jeg ved ikke, hvorfor han lader en midaldrende mand stå på en diset, beigefarvet mark med en farvesymfoni af balloner - som selve reinkarnationen af rådvildhed?"

— Anders Agger

Men jeg ved, at det rammer mig.
Som en Osvald Helmuth-vise. En fortælling om at være til. Man kan næsten visualisere alt det, der skete inden, han langsomt bliver opløst foran os.

Jeg ved heller ikke, hvorfor han presser et ungt, smukt kvindebryst op mod ruden i en saneringsmoden ejendom langt væk fra Vedbæk.
Men jeg kan mærke konturerne af undergang og forfald – midt i det håbefulde.
Og titlen:
Memento Mori… selvfølgelig. Husk på, at de henter dig en dag.

Mingo Nørager er definitivt kunstner.
Og tænker kunstnerisk.

Men han har taget den lange indflyvning ind over hverdagen og levet livet – inden han nu langsomt åbner ind til det kammer, der både er surrealistisk, mørkt og mærkeligt.
Det kammer, jeg aldrig rigtig får spurgt til.

Men… vi ser på det, som han siger.

Præcis.
Det er det, vi gør.
Og efterlader os udfordret.
Og beriget.

– Anders Agger
Journalist