Blødt og kantet flow og farver, der oser af indsigt og overskud. Det er ikke nemt at skabe flotte og holdbare abstrakte billeder. Rigtig mange har forsøgt, men få får det til at fungere så godt som Peter Skovgaard (1960).
Skovgaard arbejder i olie på lærred og papir, og begge dele bidrager med hvert sit til hans umiskendelige flow i farver og bevægelser.
Lærrederne er stramme, glatte flader, hvor Peter Skovgaards spontane strøg og strint og sammenrodede kruseduller måske, på et tidspunkt, ender et sted, hvor han oplever det hele som et færdigt værk.
Papirerne bliver levende i kombination med oliemalingen. Og indrammet i mørkt træ og med afstandsliste, der lader glasset svæve foran papiret og giver det plads til at udfolde sine sammentrækninger og bølger, oven på at olien er tørret ind, bliver særligt de store papirværker på 150×100 cm helt fantastiske.
Det mørke træ giver Peter Skovgaards motiver på papir en ro og vægt, der indgyder værkerne en tidløs og overlegen æstetik.
Det er rent ud sagt bare virkelig lækkert, det hele.